در ماههای اخیر خبرهای زیادی در خصوص فعالیت صعودی و شگفت انگیز شرکت آلومینیوم آلسون واقع در منطقه آزاد ارس شنیده ایم، پس بر آن شدیم تا مصاحبه ای با آقای دکتر حسینی، مدیر عامل و عضو هیأت مدیره این شرکت داشته باشیم و فرآیند این پیشرفت را از نزدیک جویا گردیم.

1- لطفا در مورد شرکت « آلومینیوم آلسون»، زمان و اهداف تشکیل و روند فعالیتتان از ابتدا تاکنون توضیحاتی بفرمایید:

شرکت آلومینیوم آلسون از تیر ماه سال ۱۳۹۸ به صورت مستمر مشغول به فعالیت گردیده است. هدف اصلی این شرکت جذب ۱۵ درصدی سهم بازار داخلی و ۲ درصدی بازارهای خارجی بالاخص کشورهای همسایه از جمله عراق، عمان، عربستان، سوریه، آذربایجان و افغانستان می باشد و نهایتا با استراتژی فروش B2B و تولید سالانه هشت هزار تن پروفیل به اشتغال ۸۰ نفر در منطقه و کاهش وابستگی در این صنعت به کشورهای دیگر را انتظار داریم.

۲لطفا در مورد وسعت و مکان کارخانه، تعداد پرسنل فعال، تعداد خطوط تولید و … و به طور کلی تمامی فعالیت های مجموعه آلسون به اختصار توضیحاتی را ارائه فرمائید:

 کارخانه تولید پروفیل های آلومینیومی با نام تجاری آلسون، با قابلیت تولید انواع مقاطع اختصاصی آلومینیومی و ترمال بریک در زمینی به مساحت ۵۰۰۰۰ متر مربع در فاز صنایع سنگین منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس و با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۸۰۰۰ تن واقع شده است. این کارخانه در یک خط با تعداد ۸۰ نفر پرسنل مشغول به فعالیت می باشد و البته با توجه به افتتاح فاز ۲ آن در آینده ای نه چندان دور به حتم شاهد افزایش نیروی کار و خطوط تولید خواهیم بود.

٣همانطور که می دانیم فرآیند اکستروژن شامل: گرم کن بیلت، پرس، میز پرس، دستگاه استرچ (کشش)، کوره ایج، و … می باشد و فرآیندهای تکمیلی بعد از اکستروژن مانند پرداخت کاری، پولیش، براش، رنگ الکترواستاتیک، آنادایزینگ و … است. برای اطلاع خوانندگان لطفا توضیحاتی در مورد تجهیزات و تکمیل بودن این پروسه در مجموعه خود ارائه فرمایید:

شرکت آلسون به دستگاه اکستروژن که با استفاده از بیلتهای بالای سه متر به صورت اتوماتیک پروفیل تولید می کند مجهز می باشد. از دیگر تجهیزات این کارخانه جدید، میز خودکار پرس اکستروژن، سیستم خط رنگ از نوع ترايبو (سایشی اصطکاکی) که جزء بروزترین و جدیدترین خطوط رنگ تمام اتوماتیک هست و توانایی پوشش دهی پروفیل های تا طول ۹ متر را دارد، می باشد. همچنین شرکت آلسون مجهز به دستگاه دوخت PA66GF25 تمام اتوماتیک چهار مرحله ای با دقت بسیار بالا است. اگر بخواهیم دسته بندی کلی محصولات را عنوان نماییم از محصولات نرمال و ترمال بریک می توان نام برد.

۴- به نظر شما واردات پروفیل آلومینیوم چه تأثیری از لحاظ کیفیت پروفیل های داخلی و قیمت بر صنعت داخلی پروفیل آلومینیوم کشور می گذارد؟

 بازار آزاد در هر صنعتی، بر کیفیت کار تأثیر مثبتی دارد اما در حال حاضر و با توجه به بحران های اقتصادی و تحریم ها علیه کشورمان و با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی، واردات پروفیل آلومینیوم می بایست قطع و تمهیدات ویژه جهت کسب کیفیت مناسب این محصول در نظر گرفته شود. با توجه به پتانسیل موجود در کشور در جهت حمایت از تولید داخلی محصول، قیمت محصول داخلی پایین تر خواهد بود و با توجه به تجهیزات تکنولوژی به کار رفته در این کارخانه، همان کیفیت محصولات مشابه خارجی را خواهیم داشت. ضمنا با توجه به قرارگیری شرکت آلسون در منطقه آزاد و برخورداری از برخی معافیت های قانونی، قیمت از سایر رقبا نیز پایین تر می باشد.

۵- وجود رقابت ناسالم از نظر کیفیت و قیمت چه تأثیری بر صنعت آلومینیوم گذاشته است؟

 رقابت ناسالم در هر صنعتی اثرات سوء و غیر قابل جبرانی بر محصولات چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ قیمت خواهد داشت. متأسفانه با کاهش قیمت به صورت کاذب و تحمل آستانه سود کمتر، کیفیت محصول در این صنعت نیز دستخوش تغییر خواهد شد. ولی خوشبختانه قیمت پایین پروفیل آلسون با توجه به ظرفیت منطقه آزاد ارس در این خصوص می باشد که محصولی با کیفیت عالی ارائه می نماید و مصداق آلسون سمبل کیفیت و تخصص می باشد.

۶- مشکلات صنعت آلومینیوم در شرایط خاص اقتصادی کشور به نظر شما چیست و راه حل را به عنوان یک دست اندر کار صنعت الومینیوم در چه می دانید؟

 یکی از مشکلات صنعت آلومینیوم در شرایط فعلی کشور و با توجه به تحریم های اخیر، مربوط به واردات برخی تجهیزات و مواد اولیه و همچنین پشتیبانی قطعات و ثبت سفارش کالا و ارز موردنیاز می باشد.

در عین حال برخی قوانین دست و پاگیر مربوط به صنایع، هزینهای سربار تولید را زیادتر کرده است. ضمنا جذب بازار داخلی، تبدیل افکار عمومی جهت استفاده از تولیدات داخلی مستلزم برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغاتی ویژه می باشد که با واگذاری تسهیلات ویژه به تولیدی ها، رسانه ای شدن در صدا و سیما، رادیو و تلویزیون می توان به این مهم دست یافت. بنده به عنوان یکی از دست اندرکاران این صنعت پیشنهاد دارم جهت حمایت از تولید و رونق این صنعت؛ رده بندی کیفیتی طبق استانداردهای جهانی توسط سازمان صنعت و معدن صورت پذیرفته و اعلام گردد. ضمنا دولت نیز خدمات و تسهیلات ویژه به این صنعت جهت ورود تکنولوژی جدید و دانش بنیان نمودن آن با گسترش بخش تحقیق و توسعه اعطا نماید.

۷- هدف و برنامه شما برای توسعه فعالیتهای شرکت در آینده چیست؟

 افتتاح و عملیاتی نمودن فاز دوم شرکت آلومینیوم آلسون با راهاندازی خطوط آنادایز و بکارگیری ۱۰۰ نفر نیروی کار با تجهیزات پیشرفته،  برنامه آتی شرکت و تولید محصولات ناموجود داخلی در این صنعت هدف عمده این شرکت می باشد. با پیادسازی 4p به صورت علمی و اولین بار در این صنعت، سکوی پرتاب محصولات ایرانی در عرصه بین المللی خواهیم بود.